PROGRAM WYCHOWAWCZY

 Szkoły Podstawowej

im. Józefa Marka w Tymbarku

na rok szkolny  2013/2014

 



Podstawa prawna:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zał. nr 2 do rozporządzenia MEN z 28 grudnia 2008. Dz.U. z 2009 nr 4 poz.17

 

                Opracowany przez Radę Pedagogiczną SP w Tymbarku w dniu 29 VIII 2013r.
 

Dobra szkoła – to przede wszystkim mądra szkoła.

Niechaj w pracy wychowawczej wszyscy zaangażowani w nią ludzie, zarówno wierzący, jak poszukujący i niewierzący poczują się związani najpiękniejszym zadaniem – zadaniem cierpliwego i pełnego spokojnej mądrości ukazywania dojrzewającym ludziom, jak być człowiekiem naprawdę...

                                                                              Kard. K. Wojtyła

 

Chcemy, aby naszą szkołę opuszczał wartościowy człowiek.

Dążymy więc do ideału wychowanka(naszej szkoły).

 

 

 

PROGRAM PROFILAKTYKI
Szkoły Podstawowej im. Józefa Marka  w Tymbarku

                                                       NA ROK SZKOLNY  2013/2014

       

Podstawa prawna:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zał. nr 2 do rozporządzenia MEN z 28 grudnia 2008. Dz.U. z 2009 nr 4 poz.17

 

Opracowany przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Tymbarku w dniu 29 VIII 2013 r. 

 

Na podstawie:

-          aktów prawnych

-          środowiskowej diagnozy stanu potrzeb

-          analizy programu wychowawczego szkoły ustalono obszary działań profilaktycznych:

 

I. Kształtowanie osobowości uczniów tj. postaw, motywacji, systemu wartości.

1. Uczenie tolerancji – akceptacja odmienności drugiego człowieka:

a)  stwarzanie warunków umożliwiających pełną integrację z grupą,

b)  rozbudzanie (uczenie się) empatii,

c)  uwrażliwienie na świat wartości (tj. dobro, prawdę i piękno),

d)  wyrabianie postawy szacunku dla innych poglądów,

e)  akceptowanie „inności”(wygląd, choroba, zainteresowania)

2. Stwarzanie warunków umożliwiających uczniom poznanie siebie (refleksja nad samym sobą):

a)  budowanie poczucia własnej wartości,

b)  zapobieganie niepowodzeniom szkolnym,

c)  profilaktyka w zakresie deficytów rozwoju,

d)  indywidualizacja nauczania uwzględniająca specjalne potrzeby ucznia,

e)  rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się ze szczególnym uwzględnienie korzystania z różnych źródeł wiedzy.

3. Podniesienie kultury osobistej.

a) wdrażanie uczniów do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi w czasie

pobytu w szkole i poza szkołą.

b) propagowanie kultury języka, eliminowanie wulgaryzmów.

c) uczenie szacunku dla norm poprawnego zachowania.

 

II.  Zapobieganie różnorodnym formom zapobiegania niedostosowania społecznego.

1.  Przeciwdziałanie powstawaniu wśród uczniów zachowań ryzykownych: palenia tytoniu, spożywania alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych(m. in. dopalaczy):

a) informacje w różnej formie nt. złego wpływu środków psychoaktywnych  i nie tylko,

b) uczenie asertywnych zachowań (nie ufać obcym),

c) za zapoznawanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.

2.Uczenie radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

a)       rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji,

b)      ukazywanie sposoób radzenia sobie z negatywnymi emocjami

 

III. Współdziałanie szkoły z rodzicami.

1. Informowanie rodziców na bieżąco o wszelkich niepokojących zachowaniach  dzieci: 2. Prowadzenie tzw. pedagogizacji.

 

IV. Propagowanie zachowań prozdrowotnychi proekologicznych. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa na drodze

1. Uczenie prawidłowego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia:

a) kształcenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy,

b) kształtowanie postawy – „informuję o zagrożeniu – nie skarżę.

c) zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze

2. Kształcenie zachowań sprzyjających zdrowiu:

a) wskazywanie sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego,

b) zapoznawanie z zasadami zdrowego odżywiania.

3. Kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych

a) Wyrabianie właściwych postaw w kontaktach z przyrodą

b) Uzmysławianie uczniom wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego ( m.in. segregacja odpadów, oszczędne korzystanie z wody).

 

I.  Kształtowanie osobowości uczniów tj. postaw, motywacji, systemu wartości.

 

Tematyka

 

Formy realizacji

Realizatorzy

Termin realizacji

 

1.Uczenie tolerancji poprzez:

- stwarzanie warunków umożliwiających integrację,

- rozbudzanie empatii

- uwrażliwienie na świat wartości,

- ukazywanie skutków fizycznych i psychicznych zachowań agresywnych,

- wyrabianie szacunku dla odmiennych poglądów,

- akceptowanie inności(wygląd, choroba, zainteresowania)

 

 godziny wychowawcze, lekcje j. polskiego, religii, zabawy integrujące klasę, scenki dramowe, pogadanki,

zajęcia zintegrowane, wykorzystanie sytuacji wynikających z programu, zajęcia wychowawcze, wycieczki,

 

 

 

 

 

wychowawcy klas
1-6, nauczyciele,

 

 

 

 

 

wychowawcy, nauczyciele kl I – VI

nauczyciele j. polskiego, pedagog, pielęgniarka,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

2.Stwarzanie warunków uczniom do poznawania samych siebie:

- budowanie poczucia własnej tożsamości,

-uczenie reagowania na zjawiska przemocy,

- indywidualizacja nauczania uwzględniająca specjalne potrzeby ucznia,

- rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się ze szczególnym uwzględnienie korzystania z różnych źródeł wiedzy.

 

pogadanki
scenki dramowe, gazetki klasowe

podczas godzin wychowawczych, zajęć edukacji wczesnoszkolnej, filmy,zajęcia biblioteczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy, nauczyciele,  pedagog, bibliotekarz,  dyrektor

 

 

 

cały rok, zgodnie                   z planami pracy nauczycieli

 

3.Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Podniesienie kultury osobistej

Wdrażanie uczniów

kulturalnego zachowania

zachowania się w relacji

z innymi ludźm  i w czsie

pobytu w szkole i poza

szkołą. Propagowanie

 kultury języka,

eliminowanie wulgaryzmów.

Uczenie szacunku dla

Norm poprawnego
zachowania.

 

 

Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej wynikającej z rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach. Rozpoznawanie potrzeb uczniów, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, logopedy –czne, gimnastyka korekcyjna. Kierowanie uczniów do PPP, dostosowywanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania.

 

Przeprowadzenie ankiety dla uczniów kl. 5 n/t ich motywacji do nauki.

 

 

 

Pogadanki podczas godzin wychowawczych, gazetki klasowe, systematyczne i konsekwetne egzekwowanie właściwego zachowania podczas przerw, uroczostości, comiesięczna ocena zachowania.

 

Opracowanie gazetek tematycznych przez klasy IV – VI dotyczących zasad właściwego zachowania się w różnych sytuacjach ( instytucje kulturalne, uroczystości szkolne, środki transportu)

 

 

 

 

wychowawcy, pedagog,  nauczyciele, wych. świetlicy, bibliotekarz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowacy klas
IV - VI

 

 

 

 

 według potrzeb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Wrzesień

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

marzec 2014

 

 

 

 

II Zapobieganie różnorodnym formom niedostosowania społecznego

 

 

Tematyka

 

Formy realizacji

Realizatorzy

Termin

1. Rozwijanie zainteresowań oraz ukazywanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów.

 

 

 lekcje wychowawcze, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, spotkania z ciekawymi ludźmi

 

wychowawcy  1-6,   nauczyciele, wychowawcy świetlicy,   bibliotekarz

 

 

cały rok

 

2. Zapobieganie uzależnieniom:

a) analizowanie motywów takich zachowań,

b)ukazywanie następstw,

c) zapoznawanie z zasadami bezpiecznego korzystania z mediów

 

lekcje przyrody, lekcje wychowawcze, gazetki klasowe, filmy dyd.

realizacja programów edukacyjnych w klasach 1-3.

Spotkanie z policjantem lub pracownikiem poradni na temat bezpiecznego korzystania z mediów

 

 

 

wychowawcy, nauczyciele przyrody, informatyki, higienistka, pedagog,

 

 

 

    

 

  cały rok

według planów pracy

 

3.Uczenie zachowań asertywnych – kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania, ostrożności w kontaktach z obcymi.

 

 

lekcje wychowawcze scenki dramatyczne, wykorzystywanie naturalnych sytuacji, film „Strzeż się nieznajomych”

 

 

 

 

 

 

wychowawcy klas

 

 

 

zgodnie z planami pracy

4. Uczenie radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji, ukazywanie sposoób radzenia sobie z negatywnymi emocjami

  

 

 

godz. wychowawcze, zajęcia z pedagogiem, analiza sytuacji zaistniałych w szkole.

 

Konkurs plastyczny  II – III „ Umiem radzić sobie z emocjalmi”

 

wychowawcy, pedagog, dyrekcja

 

cały rok, w zależności od potrzeb

 

 

 

 

styczeń

 

 

III Współdziałanie szkoły z rodzicami

 

Tematyka

 

Formy realizacji

Realizatorzy

Termin

 

1.Przekazywanie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami, odpowiedzialności za treści umieszczane przez dzieci w internecie

a) Zajęcia warsztatowe dla rodziców dzieci, które mają problem z radzeniem sobie a emocjami

b) Pogadanka dla rodziców na zebraniu wywiadowczym

 

 

 

Warsztaty, pogadanka

 

Psycholog, pedagog
 z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

 

Listopad

2. Włączanie rodziców w organizowanie imprez  szkolnych, wycieczek.

imprezy szkolne, wycieczki.

dyrektor

nauczyciele

wychowawcy

Cały rok

 

Maj

                      

 

IV. Propagowanie zachowań prozdrowotnych, proekologicznych. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa na drodze.

Tematyka

Formy realizacji

Realizatorzy

Termin

1. Uczenie prawidłowego zachowania się sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia

 

 Nauka bezpiecznego poruszania się po drogach.

- pogadanki, pokaz,

program edukacyjny „Ratujemy i Uczymy Ratować”, filmy instruktażowe

spotkania z policjantem, wyjścia w teren, przygotowanie uczniów do egzaminu na kartę rowerową

 

pielęgniarka

wychowawcy

nauczyciele w – f, E. Kronenberger, B. Naściszewska

 

 

nauczyciele kl. I – III, nauczyciel techniki, pedagog, policjant

zgodnie z planem pracy

 

 

 

 

 

 

wrzesień, wg potrzeb

2. Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

lekcje przyrody, lekcje wychowawcze, realizacja ścieżki wychowanie prozdrowotne w kl. V i VI, pogadanki,

programy : „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”,
„ Nie pal przy mnie  proszę”, wycieczki

nauczyciele

wychowawcy

pielęgniarka

pedagog.

zgodnie z planem pracy

3. Kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych

Wyrabianie właściwych postaw w kontaktach z przyrodą.

Uzmysławianie uczniom wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego
 ( m.in. segregacja odpadów, oszczędne korzystanie z wody).

 

Lekcje przyrody, wychowawcze, zajęcia z edukacji przyrodniczo – społecznej.

Konkurs plastyczny dla kl. 0 – III „ Szanuję wodę”, konkurs dla kl. IV – VI na hasło, rymowankę, wierszyk zachęcający do właściwej segregacji śmieci.

 Udział w akcji sprzątanie świata,

zbiórka baterii.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog

 

 

 

 

Wg planu

 

 

 

 

 

Kwiecień 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrzesień 2013

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 Osiągnięcia uczniów

 

Uczniowie:

-          wiedzą, jak zachować się w sytuacjach trudnych,

-          potrafią odpowiednio zachować się, gdy zagrożone jest zdrowie i życie innych.

-          nie podejmują zachowań ryzykownych,

-          znają prawne, moralne, zdrowotne (fizyczne) skutki agresji i przemocy,

-          potrafią racjonalnie się odżywiać

-          wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc,

-          nie boją się odmówić,

-          potrafią bezpiecznie korzystać z mediów,

-          są tolerancyjni, szanują siebie i innych.

-          Rozumieją konieczność odpowiedniej segregacji śmieci oraz oszczednego korzystania z wody.

-          Potrafią kulturalnie zachować się w różnych okolicznościach i sytuacjach

Powinien on:

-         być kulturalny, życzliwy, odpowiedzialny, wrażliwy, tolerancyjny, samodzielny, uczciwy, rzetelny,

-         mieć świadomość, że trzeba i warto się uczyć,

-         okazywać miłość i szacunek do Ojczyzny(dużej i tej małej – lokalnej), poznawać jej historię, kulturę i tradycję,

-         umieć obcować z przyrodą, dbać o nią i żyć z nią w zgodzie.

 

Jeżeli uda nam się to, wtedy stworzymy szkołę:

-         bezpieczną,

-         ciepłą i przyjazną,

-         mądrą,

-         utożsamiającą się ze środowiskiem,

-         wspierającą rodziców,

-         której współgospodarzami są uczniowie.

 

Aby to osiągnąć, podejmujemy następujące zadania:

1.      Stwarzanie sytuacji wspomagających samodzielność działania i twórczej pracy.

2.      Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.

3.      Ukazywanie niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami.

4.      Zapewnienie możliwości atrakcyjnego spędzania wolnego czasu i rozwoju zainteresowań.

5.      Wzajemne wspomaganie się uczniów, rodziców i szkoły w rozwiązywaniu różnych problemów(sytuacji).

6.      Uczenie uczniów konstruktywnego radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

7.      Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.

8.      Ukazywanie systemu wartości w wymiarze moralnym, duchowym, społecznym i estetycznym godnym naśladowania.

9.      Ukazywanie bogactwa historii, kultury i tradycji regionu.

10.  Przygotowanie wychowanka do życia w grupie i społeczeństwie.

 

Zadanie

Oczekiwane efekty

 

1. Stwarzanie sytuacji wspomagających samodzielność działania i twórczej pracy.

 

 

 

 

 

 

2.Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ukazywanie niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Zapewnienie możliwości atrakcyjnego spędzania wolnego czasu i rozwoju zainteresowań.

 

 

5.Wzajemne wspomaganie się uczniów, rodziców i szkoły w rozwiązywaniu różnych problemów(sytuacji).

 

 

6.Uczenie uczniów konstruktywnego radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

 

 

 

 

 

7.Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.

 

 

 

 

 

8.  Ukazywanie systemu wartości w wymiarze moralnym, duchowym, społecznym i estetycznym godnym naśladowania.

 

 

 

9.Ukazywanie bogactwa historii, kultury i tradycji regionu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.Przygotowanie wychowanka do życia w grupie i społeczeństwie.

 

 

 

 

 

 

 

 

11.  Troska o estetykę klasy

 i szkoły.

 

 

12.Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu.

 

12.  Stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego.

 

 

13.  Uświadamianie znaczenia pozytywnych więzi i relacji w rodzinie, w grupie społecznej i okazywanie szacunku ludziom starszym

Uczeń:

- wykorzystuje doświadczenia i potrafi łączyć ważne elementy wiedzy,

- umie oceniać wzorce zachowań i ich wpływ na kształtowanie swej osoby,

- dostrzega przydatność edukacji i przyjmuje odpowiedzialność edukacji i przyjmuje odpowiedzialność za własne wykształcenie,

- dokonuje kontroli i samooceny,

 

- dba o bezpieczeństwo własne i kolegów szkole i poza szkołą (zwrócenie szczególnej uwagi na sześcioletnich kolegów)

- dba o własne zdrowie i higienę osobistą,

- przewiduje konsekwencje ryzykownych zachowań swoich i kolegów,

- wie, jak zachować się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia własnego i innych,

- wie, jak racjonalnie się odżywiać,

- potrafi bezpiecznie i aktywnie spędzać czas wolny, zapobiegając tym samym nadwadze,

 

- rozróżnia czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój,

- posiada umiejętność odmawiania w trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo,

-posiada wiedzę na temat uzależnień(m. in. –alkoholizm, nikotynizm, narkomania, Internet),

- zna zagrożenia związane z korzystaniem z mediów,

 

 

- zna ofertę zajęć pozalekcyjnych i korzysta z niej,

- angażuje się w życie klasy i szkoły,

- wykorzystuje swoje zdolności i umiejętności, uczestnicząc w kółkach zainteresowań,

 

- wie, że w sytuacjach problemowych może liczyć na pomoc rodziców i nauczycieli,

- ma świadomość, że rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą

 

- obserwuje swoje zachowanie w różnych sytuacjach,

- jest świadomy swoich wad i zalet,

- wie, jak zachować się w sytuacjach konfliktowych(np. gdy krzywdzona jest inna osoba lub gdy sam jest krzywdzony),

- potrafi rozwiązywać konflikty w sposób nieagresywny

 

 

- potrafi pracować w grupie i podejmować właściwe decyzje,

-wykazuje odpowiedzialność za siebie i rówieśników,

- ma poczucie przynależności do klasy i dba o dobrą atmosferę,

 

 

- rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych,

- szanuje poglądy i zachowania innych,

- szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników,

- zna i stosuje zwroty grzecznościowe,

- rozpoznaje właściwe wzorce do naśladowania,

- szanuje własność swoją i innych,

- udziela pomocy potrzetrzebującym

 

- zna i szanuje tradycje szkoły i regionu,

- zna symbole narodowe i wie, jak się zachować wobec nich,

- ma poczucie przynależności do swojego regionu – małej Ojczyzny,

- uczestniczy w uroczystościach szkolnych i gminnych,

 

 

 

 

-  zna swoje obowiązki i prawa,

- pełni funkcje w różnych organizacjach szkolnych,

- angażuje się w życie klasy, szkoły i społeczności lokalnej,

- potrafi zadbać o wygląd klasy, szkoły, podwórka,

- przestrzega norm i przepisów obowiązujących w szkole,

- otwarcie wyraża swoje prośby, sądy i oczekiwania.

 

 

 

- dba o sprzęt szkolny

 

 

 

- uczestniczy w wycieczkach

 

- bierze udział w konkursach

- przygotowuje prace na wystawę szkolną

- przygotowuje materiały na gazetkę szkolną, na stronę internetową szkoły

 

- uczestniczy w imprezach i uroczystościach szkoły i klasy

 

METODY I SPOSOBY DZIAŁANIA

1.Wychowawcy są zobowiązani do:

opracowania tematyki spotkań wywiadowczych wynikających z planu pracy szkoły, programu wychowawczego i programu profilaktyki.

opracowania tematyki godzin z wychowawcą oraz zajęć zintegrowanych uwzględniających zadania oraz efekty, które z nich wynikają.

2. Indywidualne rozmowy z uczniami, ich rodzicami i opiekunami.

3. Pomoc pedagoga szkolnego w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych                 i opiekuńczych.

4. Organizowanie wycieczek szkolnych tak zaplanowanych, aby uczeń w cyklu 1-6 był                     w kinie, w teatrze; poznał najbliższą okolicę, jej zabytki, ciekawostki.

5. Organizowanie imprez(zajęć, konkursów, zawodów) i uroczystości szkolnych, spotkań                 z ciekawymi ludźmi.

6. Podtrzymywanie tradycji szkoły poprzez organizowanie imprez i uroczystości:

-         Święto Szkoły

-         rajd szlakiem patrona,

-         opieka nad grobem patrona, grobami nauczycieli, miejscami pamięci narodowej,

-         pasowanie na ucznia, czytelnika,

-         pożegnanie absolwentów,

-         wydawanie gazetki szkolnej.

7. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w szkole funkcjonuje monitoring:

- system monitoringu  wizyjnego w Szkole Podstawowej im. Józefa Marka w Tymbarku ma celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, zachowanie zdrowia  uczniów oraz podejmowanie działań interwencyjnych,

- zapis w systemie monitoringu może być wykorzystany do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły,

- w sytuacji pobicia, stosowania przemocy, kradzieży, uszkodzenia mienia szkolnego itp. zapis w systemie monitoringu zostanie wykorzystany do podjęcia odpowiednich działań przez: dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy Policji.